Wat is RPM?
De dozen hiernaast staan voor de verzameling van managementconcepten die je in iedere organisatie aantreft. De onderlinge samenhang en aansluiting tussen die concepten spreekt meestal niet vanzelf, de dozen staan daarom schots en scheef. Met RPM (een methode, hier weergegeven als een hamer en spijkers) breng je er meer eenheid in. Niet door aan die dozen iets te veranderen, maar door er een betere bodem onder te leggen. Die bodem bestaat uit materiaal dat er meestal al is, en enkele onderdelen die er vaak niet zijn. RPM doet dus fundamentele, grondleggende dingen voor de ontwikkeling van een organisatie, zonder de investeringen in bestaande concepten overhoop te halen. Het is bovendien een relatief eenvoudige methode, die voornamelijk op eigen kracht toegepast kan worden.
Wat levert het op?
- Betere besturing. RPM betrekt alle teams van de organisatie bij de managementcyclus en zorgt dat de organisatie efficiënter gedocumenteerd wordt. Teams en managers kunnen hierdoor professioneler plannen, uitvoeren, meten en bijsturen.
- Inzicht. Medewerkers en managers kunnen eigen en andermans organisatievraagstukken beter overzien en begrijpen. Dat bevordert onderling begrip, motivatie en trefzekere aanpak.
- Flexibiliteit. RPM bevat een structuuroplossing die procesmatig werken bevordert en tegelijk kantelen en reorganiseren vrijwel overbodig maakt. De organisatie wordt daardoor flexibeler en kan veranderingen in de markt beter volgen.
- Meer effect van managementconcepten. RPM creëert een gemeenschappelijk platform voor alle toegepaste managementconcepten, bijvoorbeeld Six Sigma, Balanced Score Cards, TQM, INK, ISO 9000, ITIL, 360 graden feedback, BPR, etc. Die zijn daardoor goedkoper in het onderhoud, leveren meer op en gaan langer mee.
- Continuïteit. RPM nestelt zich gemakkelijk in het jargon en de cultuur van de organisatie. Daardoor treedt weinig terugval op. Leren en verbeteren wordt structureel.
Voor wie is het?
RPM is ontwikkeld voor organisaties waar communicatie veelal schriftelijk en over meerdere schijven gaat. Dat zijn bijvoorbeeld grotere, complexe of geografisch gespreide organisaties. De methode is toepasbaar in zowel profit als not-for-profit, en zowel in industrie als in dienstverlening.
Hoe werkt het?
De kern van RPM is het leren formuleren van vragen. Waarom? Stel je wilt in de samenwerking met medewerkers, teams, collega's, managers, klanten of leveranciers graag dat de andere partij zich inzet. Dan is het stellen van vragen over die inzet vaak veel effectiever dan het geven van opdrachten, kritiek geven of het geven van een goed voorbeeld. Vragen zetten mensen aan het denken, bevorderen openheid en transparantie, stimuleren zelfkritiek. Een precieze vraag, op het juiste moment en in de juiste formulering, helpt mensen op weg.
RPM helpt organisaties om de kunst van het vragen stellen over management onder de knie te krijgen. Concreet: welke vragen stellen directies aan alle teams, en welke vragen stellen teams aan hun management. Geen eenrichtingsverkeer dus, maar balans in de communicatie.
Implementatie in vijf stappen
1. Verkenning: oriëntatie, quick scan, voorbereiden van keuzes
2. Doelen: werkconferentie met de top, projectstart
3. Voorbereiding: vragenset op maat maken, teamnetwerk en planningcyclus (her)inrichten
4. Uitrol: proces-, personeels-, en resultaatmanagement in een nieuwe stijl
5. Continuïteit: waarborgen van innovatietempo.
Hoe kom ik meer te weten?
Ga naar introductie > routes en kies een rondleiding. Of bel iemand van het ontwikkelteam van RPM, zie introductie > contact.
Download: Word-versie van deze pagina.